Démonböngésző [ Könny(v) ajánló ] / / Sírtál már ma? //

A Montázs teaházban (lásd link) tartja trilógiazáró könyvének (3..2..1) bemutatóját, és a könyvvel kapcsolatos ifjúsági vitakör bemelegítőjét Böszörményi Gyula.

Gyula keresszékes. Fogyatékos. Meg ilyen-olyan díjas. Meg el van látva fantáziával, humorérzékkel és tisztességgel. Meg egy szerető hitvessel. No és sok őt szerető baráttal, olvasóval. Ki is akkor a fogyatékos? Aki olyan sokat tud adni, hogy olykor már tőle is el lehet venni? Érdemes körülötte böngészni!

Az internethasználatnak az egyik alapvető lehetősége a böngészés. A legismertebbek ezek közül a keresőszavas szoftverek (Google, Yahoo, Heureka). Bepötyögjük a nevet, és a találatok közül valamelyikre csak ráismerünk. Ha a vártnak megfelelő a találatunk, akkor azt jónak minősítjük. Tudjuk, hogy van több keresési technika, de nekünk ez elég. Ha nincs találat, akkor feltételezzük, hogy nincsen ilyen az interneten. Hogy a mélyinternet, meg az adatbányászat az adhat más eredményt, az elképzelhető, de az speciális eszköztár, az valami izé! Ha így nem találom meg, akkor nincs. Nekem nincs.

Mi a helyzet a démonokkal? Az egyik lehetőség a mélyinternet-szintű értékelés. Ha nem találom (nem érzékelem, nem azonosítom) akkor nincs. Ez a legegyszerűbb. A tagadás, mint pszichológiai jellegű önvédelmi mechanizmus.
Azután vannak démonok, amiket már névről felismerünk. Az alkoholizmus, a kábítószer, a depresszió, a rasszizmus és sok másik, amiknek ugyan van más jellegű magyarázata is (pl. pszichológia, szociológia), de a hatások azonosak a különböző oksági magyarázatok mellett is. Jézus egyszer egy néma démonnal találta szembe magát, amit a tanítványai nem tudtak kiűzni a betegből. A tanítványok (korának) démonűzési technikája mindenki számára egyértelmű és ismert volt. Először azonosították a démont. Ehhez felszólították, hogy mondja meg a nevét, majd néven nevezve kiűzték. Nem tudtak így eljárni, ha süket vagy néma démonnal találkoztak. Nem tudták kiűzni, ha nem tudták a nevét. A név hatalma működött.
Ez a technika ma is használatos. A sérült gyerek után csak akkor kaphat a család emelt családi pótlékot, ha az orvos pontos diagnózist állt fel. Ha nincsen pontos diagnózis, akkor nincsen segély. Hiába látható a probléma, a sérülés jellege, a pénzügyi és egyéb segítés alapja az orvosi rendszerbe való korrekt beillesztés. Miért is a sérült családja szenvedi meg az orvosi hiányosságot? Ez a szabály – így működik a rendszer.
Van egy zseniális Hitchcock film, a Psycho. Egy férfi, aki az anyja ruhájába (szerepébe) bújva gyilkol. Az ok többféleképpen magyarázható: pszichológiailag skizofrénia, teológiailag a szeretet démona, nevelésmetodika szerint túlzott gondoskodás. A hatás (a cselekedett) egyértelmű, a mögöttes ok vitatható. A gyilkosság az gyilkosság.
A félelmetes, rossz dolgoktól félünk. Többnyire. Általában. Persze egy kicsi félelem néha kell. Már akinek. Van, akiből a vizsgadrukk hozza ki a jobb eredményt. Van, aki szereti a hullámvasutat, a bungee-jumpingot, és van aki a gang szélén már szédül. Amerikában a toronyházak építésére gyakran alkalmaznak indiánokat, mert biztosabban mozognak a magasban. Alkat kérdése. Azok a filmek, amik a végítéletről, a démonokról szólnak, azok többnyire a horror kategóriába kerülnek, mert ijesztőek. Egyrészt ismeretlen dolgokról szólnak, másrészt félelmetesről. Kevesek bíznak, remélnek, hisznek (melyik is kellene ide?) a végítélet-kori mizériában. Magát a tényt is tagadhatjuk, akkor nem kell számítani a mire is? Az Ő kegyelmére? A mi érdemeinkre, jóságunkra? Mert ugye a döntéseink azok nehezek!
A falunk művelődési házának 1964-es felújításakor Karall Matyi bácsi igazgató megcsodálta Bozóki István szobafestő önkéntes és ingyenes munkáját. Az úgy nevezett zöld termet csodálatosan kifestette: ornamentika, mennyezetfreskó. De az igazgató nem merte átvenni a munkát (korállapot), megkérdezte a Művelődési osztály vezetőjét. Az sem mert önálló döntést hozni, és a szakmai felügyeleti szervhez folyamodott, a járási vezetéshez. Azok sem mertek dönteni, és feljebb dobták a labdát a Megyei Tanács Művelődési Osztályára, akik kiküldték a képzőművészeti referensüket, aki lemázoltatta fehérre. Abból nem lehet baj. (Seres István: Emlékiratok)
Szóval keresünk a hálón. Ha nincs találat az mit jelent? Na és ha van? A találatokat milyen sorrendben kapjuk? Tele van a háló a „hogyan legyen jól található a honlapja” információkkal. Fizetőssel és ingyenessel egyaránt. Meg a „hogyan tüntették el a lapomat” cikkekkel. Tudják, hogy vannak a keresőkön politikai szűrések (pl. Kína, Közel-kelet)? Tudják, hogy vannak bírsági ítéletek, amik kötelezik a keresőgépek működtetőit egy-egy találati lehetőség módosítására (pl. francia, amerikai ítéletek)? Tudja, hogy a Microsoft most tárgyal több multi céggel, hogy a Google-nek megtilthassák, hogy azokat megtalálhassa? Szóval a keresés eredménye igen sokféleképpen befolyásolható. Bővíthető (add-) és szűkíthető (de-). Akkor mennyire hiteles? Semennyire. És akkor még nem beszéltünk a mélyinternetről, a nem publikus magánhálózatokról, vagy a hálóra fel sem vitt adatokról.
Van-e módszer arra, hogy hogyan lehet egy boszorkányt, egy démont felismerni? Van. Meg kell nézni a Monty Python zseniális filmjét, a Gyalog galoppot (Holy Grail), ahol Arthur király (Graham Chapman) megtanítja az együgyű falusiakat arra, hogy a tiszta logikai módszerével hogyan lehet egy boszorkányt felismerni (lsd. link). Vicc? Nem az. Aquinoi Szent Tamás oksági elveinek ilyen alkalmazása kötve-fűzve a „Boszorkányok pörölye” címmel az inkvizíció kézikönyveként funkcionált. Hasonlókat készített a BSA is a rendőrség számára (ha másolt a CD, akkor jogos a szerzői jogsértés gyanúja) vagy a felhasználók számára (csak a jogtiszta szoftver lehet vírusmentes). Továbbá minden görög hazudik – állította egy görög filozófus (Epimenidész, ie. VI.sz. Kréta). Minden általánosítás hibás, mint ez az általánosítás. A döntésnél olykor csak a döntés segítése lehet nehezebb. Középiskolai magyar tanárom (áldott emlékű Szabó Gábor tanár úr) tőlünk a spenót szerint kérte az anyagot (Révai József: Magyar irodalomtörténet), én viszont a szerb változatot kedveltem (Szerb Antal: A magyar irodalom története). A spenót anyaga: született, publikált, elhunyt. Tények. Míg Szerb Antal az Thomas Man helyét mutatta meg József Attila lírájában, Swift és Carroll magánéletének vitathatatlan hatását mutatta ki a kor prózájában. Bár ismerte, de olykor kihagyta a dátumokat.
Ma azt mondanám mindkettő értékes – a maga helyén. Abban a korban nem volt választási lehetőség – vele szeretetben és tiszteletben tapasztalhattam meg a bársonykorlátok lehetőségeit.
Böszörményi Gyula meseregényt ír, fiataloknak, tini horrort. Mit is mondhatunk a skatulyákról? Ha nem a Mikulás tesz bele cukorkát vagy virgácsot, akkor mit is jelent? Egy gondolati séma alkalmazását (áruházunk mai kínálata). Most és nekem ez került bele. Te persze vitathatod. Gyula bátyó írásai korosztályfüggetlen mondanivalót hordoznak (szeretet, humor, emberség), és persze ez lehet ijesztő is. Ugye köztudott, hogy a Grimm fivérek által összegyűjtött történetek –eredetileg- 18 karikásak voltak, pont úgy, mint az 1001 éjszaka eredeti meséi. A Széchényi zárt részlegében megtekinthetők a Gulliver történetekkel együtt, mert is az felnőtt mese. A Böszörményi könyveket (Gergő, Jonathán, 9..8..7) nem kell finomítani. Úgy fogyasztható, ahogy van. Sőt! Ha elolvassák, és kinyílik a szemük a széken túli világra, akkor kérdeznek. Gondolkodnak. És te, kedves Felnőtt, tudsz válaszolni nekik minden kérdésükre? Ne csodálkozz, ha nem. Egykor te is érdeklődő és kíváncsi voltál. Őszinte és okos. De jöttek a napi taposómalmok! Ne rájuk haragudj! A harag egyébként is butaság: magadat bünteted mások butasága miatt. Hívd elő magadból egykori Önmagadat. A látszat a tények erejével bír. Van még valamennyi abból az egykori gyerekből? Ülj le most a következő nemzedék képviselője mellé, és csodálkozzatok együtt rá a láthatatlan világra. Félelmetes? Az. Ismeretlen? Az. Egyelőre ketten vagytok, de lehettek többen is!
Varrjatok karácsonyra Xilka-babát egymásnak, és gondoljatok arra, hogy mindenkiben lehet valami jót találni. Bennem is. Benned is.

Meghatározás
Meaning of Demon: A spirit, or immaterial being, holding a middle place between men and deities in pagan mythology.
Démon jelentése: egy szellem, vagy lényegtelen lény, holding egy középső hely az emberek és istenségek között pogány mitológiában.
A fordítás a http://www.webforditas.hu/ közreműködésével történt.
Ebben a fordításban nekem különösen a „lényegtelen lény” tetszik, no és a holding. Könnyű úgy cikizni a démonokat, ha azok lényegtelenek (íme a Morfologic értékítélete)!  Másrészt éreztem mindig, hogy a gazdasági társulásokban van valami démoni, és a holding esetében íme itt a bizonyság.

Linkek:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Böszörményi_Gyula B.Gy. élet- és műrajza
http://www.montazsteahaz.hu/ „A” Montázs teaház és galéria
http://www.remalom.hu/ „A” könyvsorozat honlapja az olvasók jelenlétével (web 2.0-es fórumok)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Psycho „A” Hitchcock film, a Psycho
http://hu.wikipedia.org/wiki/Aquin%C3%B3i_Szent_Tam%C3%A1s Aquinoi Szent Tamás az inkvizíció „logisztikusa”
http://www.youtube.com/watch?v=qvzNfKvIG9s Gyalog Galopp – „A” Boszorkányper
http://www.euroastra.org/node/35093 A cikk első publikációja az euroASTRA-n